Thursday, November 09, 2006

Kata Seorang Hikmah Kepada Anaknya

Semalam dapat call untuk pi interview.. aku punya la happy.. ada gak orang nak panggil aku untuk interview.. tapi ada sedikit masalah, pasal lokasi dia.. agak jauh dari KL.. kat area Kawasan Perindustrial Park Tuanku Jaafar kat Seremban. Hermmmm nampak gayanya kalau dapat kerja kat sini, terpaksa le aku berpindah ke Nogori nie.. Apa2 pun kita tunggu aje.. kalau apa yang dia offer tak memberangsangkan, rentikan le.. kedudukan aku kat company skang nie.. Alhamdullilah.. banyak benefit. Increment tetiap2 tahun, InsyaAllah dapat. Bonus lagi.. Alhamdulillah sesangat. Benefit dia pun boleh tahan.. abis tu kenapa aku dok carik kerja lain..

Haaaaa aku saje je nak carik kerja lain.. mana tau tempat lain lagi baik dari sekarang nie.. tak cuba kita tak taukan.. tapi yang paling penting, aku nak lari dari boss2 yang aku tak berapa berkenan sangat. Tu la, kalau tempat yang aku nak pi nie memenuhi segala syarat2 & kehendak aku.. apo nak di tunggu laie.. lompat aje le.. hehehe.. hehehe.. apa2 pun kita tunggu dan lihat ajo lah ya..


Hai anakku ! Berilah akar kepada orang yang tidak suka memberi. Akar yang akan dipakai jangan akar yang menjalar keatas kerana bisa putus, tetapi pakailah akar yang menjalar ke tanah. Dan diam adalah berfikir, pembicaraanmu hendaklah yang memberi manfaat kepada orang lain.

Kalahkanlah musuh kamu dengan perkataan lemah lembut, kerana perkataan lemah lembut adalah anak kunci hati manusia. Kemarahan dan kekasaran tidak membawa kemenangan.

Kamu tidak dapat menyenangkan orang lain dengan harta mu, tetapi senyumanmu. Menolak dengan baik, itu lebih baik daripada memberi dengan perkataan kasar.

Kalau seorang bersalah janganlah kamu pandang seperti yang diperbuatnya disengajakan, hanya pandanglah kerana kurang tahunya.

Kebanyakan manusia dipuji senang hatinya, dicela kecil hatinya, beruntung sangat gembira, rugi keluh kesah; sehendaknya ada jangan harap, kalau hilang jangan cemas, tidak harap benar kerana untung dan tidak cemas kerana rugi.

Bergaullah sesama manusia dengan satu pergaulan yang jika kamu tiada, mereka akan rindu kepada kamu dan jika kamu mati mereka akan menangisimu"

Andai hidup punca perpisahan,
biarlah mati menyambungnya semula.
Namun seandainya mati punca perpisahan,
biarlah hidup ini membawa erti yang nyata

4 comments:

Anonymous said...

Acik...kalau Kaw Peindustian Tuanku Jaafar tuh mmg kawasan Samsung ler... Comp mana yg BERANI panggil Acik interview tuh??? Kalau interviewer tuh banyak songgel...sebut jer nama saya... maka akan terketaq2 lah segala tempurung2 kepala (lutut) nya..

acik ila said...

Kelakar lah nbk nie.. hahaha.. hahaha..
nak pi interview kat Philips Semiconductor.. saje je nie.. kita tak taukan nasib kita.. untung sabut timbul :)..

dekat ke samsung ngan philips tu? nanti kalau berkenan nak keje kat situ, mesti nak mintak tolong nbk carik kan umah sewa ke hapa ke yang memurah :D

Kak Lady said...

Hehehehe...acik...ni saja nak test market ke memang nak berubah angin?

Pergi aje interview tu...pastu kalau dpt...boleh dipertimbangkan kemudian...heheheh...sebut aje nama NBK pasti semua ketaq...hahahah

acik ila said...

itu le kak lady.. nak try test market.. sekali takde rezeki lah :D