Tuesday, July 19, 2005

Bicara tentang AF3

Ini bukan kali pertama saya menulis pasal AF3.. sudah banyak kali, selepas ditaip, dibaca dan direnungkan isinya.. saya merasakan yang ianya cuma sesuai untuk di deletekan sahaja.. kenapa?? sebab saya belum bersedia mengkritik. Kesemua cerita yang saya tulis, banyak berbau emosi.. ketaksuban saya pada mawi, kebencian membuak pada reza & fuad, kemualan teramat pada eliza dan kejutan di atas penyingkiran idayu. Semua bercampur baur.. setelah diamati, saya merasakan cerita2 yang saya tulis tidak memberikan apa2 kebaikan pada semua.. cuma luahan emosi semata.

Saya meminati mawi.. ya betul saya mengaku..saya mula meminati mawi setelah mendengarkan lagu Intifada dikonsert prelude tempoh hari. Saya merasa amat marah dan geram bila mawi tidak terpilih dalam senarai 12 pelajar AF3. Sebagai peminat setia AF, setiap diari akan saya tonton tanpa tertinggal satu pun.. akan tetapi untuk AF3, bagi minggu pertama saya tetinggal beberapa diari, sesuatu yang tidak pernah saya lakukan.. perasaan frust sebab mawi tidak ada mewarnai dairi masih terasa.

Betul, pada awal kemunculan mawi, saya amat tertarik dengan sifat beliau yang pemalu, muka beliau yang bersih dan suara lunak beliau ketika mendendangkan lagu Intifada.. saya merasakan semuanya kena dan agak terkejut bila aznil menyatakan yang mawi pernah beberapa kali menjadi juara untuk tilawah alQuran.. sesuatu yang tidak pernah saya jangkakan.. mungkin 1st impression mawi membuatkan hati saya terus berkenan terhadap beliau.. semenjak dari itu, mawi terus berada di minda, sebut je AF, terus ingatkan mawi, bak kata pagi .. petang.. malam.. mawi.. mawi dan mawi lagi..

Minggu pertama AF3, walaupun ada beberapa episode diari yang saya tertinggal, tapi tidak banyak yang ketinggalan.. terutama each of the student kat dalam tu, mula menunjukan personaliti memasing.. saya melihat semua karektor untuk kedua belasan pelajar yang ada. Kesemua pelajar tidak menunjukkan sikap kerjasama pada peringkat awal.. hilang semua sikap setiakawan.. tidak seperti AF1 dan AF2.. apa nie, semakin teruk sikap masing2.. saya pernah mencadangkan di dalam satu blog, supaya pihak akedemi mengadakan kelas sivik.. ini menunjukkan betapa teruknya attitiude masing2.. saya tidak rugi bila menyarankan kelas2 sebegini, astro juga tidak rugi, tapi jika tidak perihatin, mungkin sikap2 ini akan dibawa oleh para pelajar sehingga ketua..

Jom kita lihat pada pelajar pertama yang tersingkir.. eliza, adik kepada elina. 1st time melihat beliau di dalam imbasan, saya menyangkakan beliau seorang yang pendiam dan tak banyak songgeh. But what happen was so very the disastrous(wow..perkataan canggih nie).. tak sangka sungguh perangai perempuan sorang nie.. i thought she's the youngest, sebab perangai macam budak berumur 14 tahun, tak sangka umur dah 21 tahun. Cuba untuk menerapkan personaliti periang, tapi terbawa2 gaya Farah - AF2, Ohh My God.. aper le minah nie.. bila gelak sebijik macam farah, this one i can't stand.. cukup2 le ada sorang farah, don't imitate please.. dalam diari ada ditunjukan part eliza nie macam jenis suka mengata orang & meracun kawan2.. this is what astro shows, so.. u can't blame viewer perception.. suara eliza bagus.. lagu mengapa yang dinyanyikan semasa konsert prelude memang sedap, dan melayakkan beliau untuk dipilih antara 12 yg terbaik.. sayang, suara yang sedap ini tidak sealiran dengan personaliti.. sepatutnya eliza lebih mematangkan diri beliau dan tidak membawa personaliti keanak2kan.. grow up pleaseee.. M Nasir sebagai pengetua telah menegur eliza di dalam satu sessi, tapi malangnya, teguran tersebut agak lambat dan tidak dapat menolong eliza dari tersingkir dari AF..

sepanjang diakademi, eliza telah membawakan lagu Elegi sepi untuk konsert pertama.. lagu ini dibawa dengan baik dan ada penghayatan.. pada konsert kedua, eliza membawa lagu d-Va, dengan lagu Aku, dia dan kamu.. lagu ini penuh dengan attitude, yeahh eliza cuba memghayati lagu tersebut sebaik mungkin, tapi bagi saya.. aksi yang ditunjukkan agak keterlaluan, dan tak sesuai untuk dipersembahkan di dalam konsert tersebut.. walau bagaimana pun beliau mendapat kritikan yang amat positive, of course dari kudsia kahar (KK).. whateverrr kudsia.. apa2 pun tidak dapat menyelamatkan eliza dari terkeluar.. dan sesungguhnya eliza menjadi pelajar pertama yang terkeluar dari AF3..

Ok.. move on to pelajar paling suka berlakon.. paling saya tidak tahan, perangai Fuad yang mengada2 & suka menangis.. ishkkk.. saya tak larat sungguh.. walau pun beliau mempunyai suara yang agak bagus, tapi sikap yang beliau tonjolkan agak menjengkilkan.. sekali tengok, dah tau, gaya hip hop ala2 zahid yang cuba ditonjolkan.. alahaiii.. we don't need second zahid in the AF.. one is enough.. lihat sekarang apa jadi pada zahid, dengan gaya hip hop dan lagaknya yg tidak disukai wartawan.. hancusss jadiknya.. tak ada arah tuju langsung.. nie le gelemer untuk seketika sahaja, album entah ke mana zahid pun entah kemana, so nak ikut pun berpada2 lah.. fuad terlalu over konfident, mungkin kerana setiap kali konsert, sorakan yang diberi penonton agak kuat untuk beliau.. tapi sorakan sahaja belum cukup, yang paling penting Afundi.. nie kira kes syok sendiri..

fuad cuba untuk menarik perhatian sesiapa sahaja di dalam AF, termasuk krew cameraman.. tetapi beliau tersalah langkah.. sampaikan krew cameraman pun tak sukakn fuad.. beliau diberikan lagu untuk konsert:
pertama Pop yeah.. yeh - sebijik gaya zahid.. cammon laa.. orang dah muak dengan gaya2 macam nie, apersal le tak ubah style..
kedua Puteri - memang suara dan feel fuad ada, tapi terover pulak.. mimik muka fuad so meloyakan.. dengan muka terjebik2 make me want to smack his face instead of console him :))..
ketiga Gerimis dilautan - beliau menyanyi dengan baik dengan feel yang betul akan tetapi not good enough to establish himself.. orang dah tak mau nengok fuad lagi. Cukup sampai disini fuad.. hentikan tangisanmu di AF..

2 comments:

Anonymous said...

What a great site »

Anonymous said...

Zahid tu poyo... he did not create his own rhymes... fuad was the only genuine hip hop artist of af... 1st week lg dia dh duet dengan amy (i think)... zahid english berterabur... tu pasal fuad ni skrg more successful than most artist af... cost controller for oil n gas company... compared to others, spm pon cukup makan... character dia pon ko nak ulas... your judgment is best kept to yourself... maybe its your kampung ness that made u dislike him... hahahaha