Saturday, July 30, 2005

Contoh surat mohon kerja

entry surat mohon kerja ini ada lah untuk dijadik kan bahan lawak semata2.. dan tidak sesuai untuk dijadikkan bahan rujukan.. harap maklum..

awas.. jangan tiru isi kandungan surat ini.. sekiranya anda benar2 ingin memohon kerja rasmi.. amat tidak bersesuaian sekali..

kalau tak nak ketawa bila baca.. senyum pun jadik lah.. kalau contoh surat ini tidak memberi kesan pada pembacanya.. sila cek saraf humor anda.. hehehe.. hehehe.. lawak je ekk.. jangan mare..


Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar
25 Jalan 3/4
Taman Bukit Indah
68000 Ampang
Selangor.
(Rumah pakcik saya)
Malaysia Airlines System

12 mei 2004

Tuan,

Memohon Pekerjaan di Malaysia Airlines System.

Sehubungan dengan perkara diatas, saya Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar no k/p 831021-10-5889 mahu memohon untuk bekerja disyarikat tuan dalam bidang teknikal. Ini kerana saya sangat berminat & bersungguh2 sampai tak boleh tido malam mengingatkan pekerjaan dalam dalam bidang ini. Walaupun begitu saye mengaku sebab saye mintak kerja disini kerana saya juga adalah seorang petani anggur. Disebabkan begitu pihak tuan kenalah ambil saya bekerja disini. Pihak tuan perlu tahu juga bahawasanya bapa saya iaitu ABD GHAFAR adalah seorang pengurus KWSP.

Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja saya serta merta akan menyuruh bapa saya membekukan pengeluaran KWSP pihak tuan masa tua nanti. Jika pihak tuan tak nak susah baiklah ambil saya bekerja disini. Itu saja keotaian saya.

2. Untuk pengetahuan pihak tuan, disini saya akan tampilkan kelayakan akademik dan pengalaman kerja saya sebelum ini kepada tuan.

3.Akademik. Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional 1999-2000

Matapelajaran :(gred)
Bahasa Malaysia 6D
Bahasa Inggeris 6D
Sains. 7E
Matematik 6D
Pendidikan Islam 5C
Sejarah 7E
Lukisan geometri 7E
Teknologi air-condition 6D
Kerja bengkel 3B
Sijil Kemahiran Malaysia 2001-2002 (MLVK). Sijil Kejuruteraan Automotive (Tahap 1&2) dari Institut Latihan Perindustrian Kementerian Sumber Manusia Malaysia.

4. Pengalaman kerja. Pembantu mekanik kereta di Yusuf Workshop, Ipoh, Perak.
Pembantu mekanik kereta di Dunlop Servitekar di Leboh Ampang, Kuala Lumpur (kedai gemok)
p/s (alignment kat situ tipu).
Staff pejabat di Gesundheit Worldwide di Semabok, Melaka.(pusat serenti)

5. Hanya ini sahaja dapat saya tampilkan kepada pihak tuan. Diharap dengan kelayakan yang saya ada, permohonan saya untuk bekerja disyarikat tuan dapat dipertimbangkan oleh tuan. Dan saya berasa gembira & seronok & akan belanja satu MAS makan sekiranya diterima bekerja di syarikat tuan dan saya berjanji akan bekerja dengan bersungguh-sungguh disamping bangun awal dan datang kerja awal. Saya tak tipu nie. Walaupun saya pernah ponteng skolah dan ditangkap beberapa kali saya akan insaf juga jika saya dapat kerja ini.
Saya tidak akan hisap ganja lagi jikalau saya dapat kerja disini. Sekiranya saya didapati bersalah dalam apa2 juga kesalahan pihak tuan tidak boleh ambil tindakan yg kuat disamping menjentik jari saya sahaja. Untuk makluman tuan saya sangat kurus jikalau dirotan sekali tulang2 saya akan bersepai dan pihak tuan akan mendapat susah yang amat sangat. Saya juga berjanji tidak akan mencuri skru2 nat2 yg lawa2.jika saya nak mencuri saya akan ambil sahaja dan masuk dalam poket seluar itu tidak dikira mencuri.
Saya pun dah penat menulis segala nya bermula & berakhir dgn baik. Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja hidup pihak tuan akan berakhir dengan bacaan yasin.
Sekian terima kasih.

Sekian, terima kasih

Yang benar,

(Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar)
25 Jalan ¾
Taman Bukit Indah
68000 Ampang
Selangor

6 comments:

Anonymous said...

cara...
sempoi...

Anonymous said...

Nak mampus!!! Ni surat ugut minta kerja!! BODOH!!

Sahabat said...

Salam,

Ini adalah contoh sahaja. Kerangka surat dah betul dan menepati format surat rasmi.

Kalau korang nak guna, gunakanlah dan gantikan maklumat yang betul, janganlah lurus bendul sangat sampai tiru semuanya.

acik ila said...

mohon maaf iyer buat tetamu yang melayari entry contoh "surat mohon kerja" nie.. selama 3 tahun lebih baru semalam saya tahu yang surat ini dijadikkan rujukan untuk mereka2 yang ingin memohon kerja..

surat ini saya lupa nak letak.. untuk bahan lawaks semata.. harap maklum..

maaf yang tidak terhingga..

artVenture said...

hahkhakhak...
bagus2. tgh cari contoh surat minta keja ni. lec suh letak dalam web, yg mcm ni o.k gak...humorious.
tenkiu...

Anonymous said...

hakhakhak.....aper daaaaaa....