Tuesday, October 11, 2005

Berfikiran Negatif Tidak Menguntungkan

" No empowerment is so effective as self-empowerment. In this world, the optimists have it, not because they are always right, but because they are positive. Even when wrong, they are positive, and that is the way of achievement. "
David Landes - California

Tidak ada kekuatan yang paling efektif dibandingkan kekuatan dari dalam diri
sendiri. Di dunia ini, hanya orang-orang optimis yang mempunyai kekuatan besar. Bahkan ketika segalanya berjalan keliru, mereka tetap positif dan itulah jalan menuju prestasi.


Berdasarkan beberapa penelitian ilmiah disimpulkan bahawa berfikiran negatif memberikan pengaruh buruk yang lebih besar dibandingkan dengan impact positifnya. Salah satu pengaruh berfikiran negatif adalah melemahkan sistem kekebalan tubuh. Berfikiran negatif juga menyebabkan seseorang tertekan dan kehilangan banyak energy. Impact yang lebih buruk dari berfikiran negatif adalah mengakibatkan seseorang tidak mampu lagi berbuat sesuatu untuk menciptakan prestasi mahupun kebahagiaan.

Kisah asmara sepasang muda-mudi berikut ini menjelaskan bagaimana fikiran yang negatif menyebabkan kisah asmara itu terkandas begitu sahaja. Tragedi itu bermula ketika pemuda tersebut harus pergi berjuang ke medan perang. Pada saat menghadapi peperangan, kaki kanannya putus terkena bom. Dia merasa tidak lagi layak memiliki gadis pujaan hatinya kerana kakinya cacat.

Terpaksa dia meminta bantuan temannya agar memberitahu kekasihnya itu
bahawa dia sudah gugur di medan peperangan. Disebabkan kejadian itu, dia
justeru melalui hari-harinya dengan keputus-asaan, kerana dia masih sangat
mencintai wanita itu. Hingga pada suatu ketika dia mendengar bahawa mantan kekasihnya akan dinikahkan.

Pemuda tersebut merasa gembira bercampur sedih. Di satu sisi dia gembira
kekasih hatinya sudah dapat menemukan pengganti, tetapi dia sedih kerana
kekasihnya akan segera menjadi milik orang lain. Pemuda tersebut ingin melihat mantan kekasihnya tersenyum bahagia. Dia sengaja datang pada majlis pernikahannya dan terus memperhatikan wanita itu secara diam-diam.

Tetapi dia sangat terperanjat ketika melihat calon suami kekasihnya itu. Sebab
pemuda itu adalah teman seperjuangannya yang terputus kedua kakinya akibat
perang. Pemuda tersebut sangat menyesal mengapa dulu dia berfikiran negatif
dan terburu-buru memutuskan untuk mengundurkan diri hanya kerana kakinya terputus satu. Mengapa dia tidak menemui kekasihnya terlebih dahulu dan menanyakan secara peribadi. Tetapi semuanya sudah terlambat, pemikiran negatif hanya meninggalkan penyesalan.

Kisah tersebut sebenarnya menegaskan bahawa kita seharusnya memikirkan
kemungkinan terbaik terlebih dahulu, sebelum memikirkan kemungkinan terburuk. Sebab apa yang terjadi di depan nanti mungkin jauh lebih baik dari apa yang kita fikirkan. Semuga kita mempunyai satu kesamaan pendapat bahawa berfikiran positif itu jauh lebih menguntungkan.

Kerana itu budayakan berfikiran positif dalam hidup anda. Kemampuan berfpikiran positif terbentuk oleh kebiasaan-kebiasaan yang positif pula. Berikut ini merupakan tips membiasakan diri agar setiap saat berfikiran positif.

Tips yang pertama adalah mengurangi informasi negatif. Mungkin anda cenderung lebih sering mendengar berita tentang tragedi mahupun tindak kejahatan, penindasan, penyelewengan dan sebagainya. Tetapi tentang keharmonian, kepedulian, kejujuran dan cinta kasih seringkali luput dari perhatian. Maka mulai saat ini kurangkan informasi tentang hal-hal yang negatif. Pada saat yang sama, konsumsi berita-berita yang membangkitkan optimisme. Ada baiknya jika anda berusaha bergaul hanya dengan orang-orang yang secara pasti memberikan kemasukan positif terhadap cara berfikir.

Ada pendapat mengatakan, " Get around the right people. Associate with
positive, goal-oriented people who encourage and inspire you.
– Bergaulah dengan orang yang tepat. Bekerjasamalah dengan orang yang positif, yang berorientasi kepada hasil, mereka yang membangkitkan semangat dan menginspirasikan banyak perkara kepadamu."
Dengan demikian, lambat-laun cara berfikir anda akan lebih positif.

Tips yang kedua adalah memfokuskan diri hanya kepada perkara-perkara yang
positif. Dalam hal ini anda dituntut untuk lebih mensyukuri kurnia Allah SWT Yang Maha Esa. Daripada memikirkan tentang sesuatu yang hilang / kurang dalam hidup, akan lebih baik bila anda membuat daftar anugerah Allah SWT Yang Maha Esa yang membuat anda merasa lebih bersyukur.

Contohnya jika anda sedang kesal atas kemalangan yang menimpa, yang mungkin merupakan tayar yang pancit, kesesakan dijalanraya, pekerjaan belum siap, kehilangan dan sebagainya. Daripada terus memikirkan kemalangan itu, apakah tidak sebaiknya anda merenungkan betapa besar anugerah Allah SWT Yang Maha Esa, kerana keajaiban kerja jutaan sel dalam tubuh anda. Anugerah itu memungkinkan anda tetap bernafas, melihat, mendengar, dan sebagainya. Pada saat itulah, anda akan dapat merasakan bahawa kemalangan yang sedang anda alami tidaklah seberapa dibandingkan anugerah Allah SWT Yang Maha Esa. Sehingga anda dapat berfikiran positif lagi dan dapat menyelesaikan pekerjaan dengan baik.

Tips selanjutnya adalah menerima kejadian apa adanya dan menghilangkan kesan negatif atau trauma. Namun jika trauma itu benar-benar sukar dihilang kan, bukan bererti itu merupakan tanda-tanda kelemahan anda. Cubalah sekali lagi memikirkan penyelesaian konstruktif dan melakukan sesuatu yang memudahkan usaha anda melupakan segala trauma atau kesan negatif.

Sebaiknya praktikkan beberapa tips tersebut minimal dalam jangka masa satu
bulan. Pada saat itu anda dapat menilai bahawa cara berfikir akan menentukan apakah anda mampu memperolehi hasil negatif atau positif. Kata Zig Ziglar, seorang pakar motivasi; " It's not the situation, but whether we react
( negative ) or respond ( positive ) to the situation that's important.
– Bukan persoalan situasinya yang tidak tepat, yang terpenting adalah bagaimana kita bertindak-balas atau menyahut / menyambut situasi tersebut."

Pada saat yang sama anda akan dapat menilai apakah benar berfikiran positif
sangat memudahkan anda menjalani kehidupan ini? Setelah itu barulah anda boleh memutuskan samada ingin berfikiran negatif ataukah berfikiran positif sahaja. Saya yakin anda mengerti yang mana harus dipilih!