Friday, February 10, 2006

Betul Ke Filem Kita Wajah Kita???

Macamana aku boleh terfikirkan persoalan nie.. hahahha.. hahahah.. tergelak jugak aku sorang-sorang bila tetiba aje aku mempersoalkan betul ke filem kita wajah kita nie. Almaklum lah sejak aku mendapat cuti sakit yang panjang giler ari tu, tak ada bende aku nak buat kat umah selain dari makan tido, tengok tv, baca surat khabar, beli semua majalah dan tengok VCD. Masa nie lah aku sempat tengok filem-filem melayu yang ditayangkan kat tv sampai habis, kalau tidak jangan harap lah. Tapi sedih betul aku tengok mutu filem-filem tersebut. macam hampesssss... buang karan je lah.

Aku sebetulnya bukan penggemar filem melayu, bukan anti tapi tak gemar. Walau pun dalam surat khabar promote sesuatu cerita tu bagai nak rak.. sorry le aku takde mood nak pergi tengok. Dari title cerita tu aku dah boleh agak bagaimana jalan cerita dan kesudahannya. Aku tak nak masuk panggung setakat nak buang masa dan buang duit, tak berbaloi langsung. Kalau orang bagi tiket free pun, belum tentu aku pergi, dari tertidur dalam panggung, baik aku terus tidur kat rumah, lena dan selesa lagi. Orang yang tak hargai seni, memang akan cakap macam gini le ghamaknya.

Seingat aku selama-lama aku hidup nie, satu je filem melayu yang aku tengok di panggung wayang, filem Sepet. Cerita nie semua orang cakap best dan kawan aku anita (penggemar teater dan filem inggeris) mencadang kan aku tengok cerita nie. Entah macamana aku boleh termakan dengan kata-kata Anita, nasib baik le cerita tu ok, tak membosankan dan yang paling penting, aku boleh terima, aku boleh tengok cerita nie berkali-kali. Cuma satu je, adengan berkemban, bagi aku tak ada scene tu pun plot cerita tak lari. Pendapat aku yang bukan orang seni filem ini mencerminkan wajah Malaysia. Aku tak malu nak mengaku yang filem Sepet was made in Malaysia. Salute to Yasmin Ahmad.

Bagaimana dengan Puteri Gunung Ledang (PGL), yang aku dengar menelan belanja berjuta ringgit untuk menyiapkannya, bagus sangat ke filem ni, sampai budget mak oiii ngeri dengar. Jangan terkejut, walau pun promo gegila pasal filem nie, sket pun aku tak ambik pot. Aku cuma tengok bila disiarkan di TV2 last year. Jalan cerita dia so simple, cuma mahal sebab scenery dia yang cantik gila. The rest, aku rasa, just worth watching. Aku lagi prefer Sepet, filem yang bersahaja.

Selain dari dua filem yang kat atas tu, filem-filem lain, ya salammm.. tolong lah. Aku tak larat nak tengok cerita orang-orang kaya yang berpangkat Tan Sri, Dato’, Datin bagai. Aku dah muak dengan cerita stereotype yang dihidangkan sejak dulu sampai sekarang. Asyik-asyik berkisah tentang orang melayu tinggal kat rumah banglow tiga empat tingkat. Kisah orang yang betul-betul kaya vs miskin. Pastu cerita putra puteri raja yang tah hapa-hapa. Apa barang yang dihidangkan tu?? Ishkk.. aku lagi senang tengok cerekarama yang kadang-kadang menceritakan keperitan hidup orang biasa macam aku nie, lebih real.

Hari Raya Haji hari tu aku tengok cerita Indonesia, Kiamat Sudah Dekat. Filem yang simple dan amat memberi pengajaran kepada semua. Filem ini, bukan cerita terbaik di Indonesia pun, mungkin ada cerita yang lagi bagus, tapi aku aje yang belum menontonnya lagi. Aku suka tengok keadaan sebenar kota Jakarta yang digambarkan dalam filem ini. Walau pun ada orang kaya, tapi di gambarkan begitu natural dan tidak payah speaking mat salleh yang berhabuk. Bukan bahasa yang penting, tapi isi cerita, sampai tak kepada penonton. Itu lebih penting.
Bilakah filem melayu di negara ini akan mencapai tahap sedemikian??.. Mungkin kalau orang-orang pilem akan cakap “ko buat sendiri lah”.. ermmm dah aku katakan dari awal, aku bukan orang seni dan aku cuma memperkatakan apa yang aku rasa.. tak salah kan..

No comments: