Thursday, February 23, 2006

Kisah rumah tangga- kelakar

***Puisi Suami yg minta izin Pologami***

Isteriku, jika engkau bumi, akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku.
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa
akan silauan ku. Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta
bukan hanya bumi, malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.
Lalu.. Relakanlah aku menyinari planet lain, menyampaikan faedah
adanya aku, kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan diplanet lain...

***Balasan Puisi Sang Isteri***

Suamiku, andai kau memang mentari, sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet yang
telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku perlukan cahaya mu dan
akupun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran mu...
AKAN TETAPIIIIIIII.. Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan
5 watt sahaja, jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu... MATAHARI atau lilin ?
atau jangan-jangan cuma mancis sahaja!!

please lah...!!!

12 comments:

meera said...

kahkahkahkah acik lawak arrr
padan moker sang suami tu.... matahari konon.... hehehehe

acik ila said...

acik suka baca mingguan wanita - ramai gak lelaki yang nak kawin satu lagi tapi tak sedar diri meera.. agak2 le ukur baju tu.. makan minum, bini ikut sama tolong, ada ati nak carik lain.. ishkk.. ishkk.. ishkk

MiLd said...

Ahaks!!! Kenapa membenci kami??? Jadilah lelaki dalam setahun baru tahu siapa yang lebih teruk... :D No offense ha!! :)

acik ila said...

alamakkk.. makkk aiii.. sangkakan si mild nie pompan.. ghuper2nyer lelaki.. muahahaha.. hahahaha.. ader ke patut suruh jadik lelaki dalam setahun..

kita cabar mild lak jadik pompan dalam masa sehari je.. nengok saper lagi teruk :P:P:P..

Masy said...

sy suke jadik pompuan. sy tingin gak nk jadik laki (yg ensem), tp sehari dah laa...hehhee

acik ila said...

acik pon suka gak jadik pompan masy.. walau pun banyak dugaan nya.. tapi tetap acik suko :D

sya said...

cik ila... kelakar kelakar.. kak sya gelak baca n3 ni sampai keluar air mata.. kebanyakan lelaki memang perasan mereka adalah mentari sedangkan mereka sekadar mentol ntah berapa wat ntah.. kah kah kah... ntah ntah mancis yg dah lemau

Izhal said...

hahaha... kalau suami mancis suruh sinarkan ubat nyamuk je...

acik ila said...

halamkkk caya lah kak sya, mancis yang lemau.. nie kena double muahahaha.. hahaha nie.. tapi kena cober sket.. sebab nanti ader orang kecik ati..

tapi gelak golek2 tu cuma ditujukan pada lelaki yang tak sedor diri aje.. so, mild jangan le amik ati.. i know u're gentleman.. kan mild kan.. kan.. kan :D..

meera said...

Mild... relaks... entri tu utk lelaki yg tak sedor diri, lelaki yg sedor diri dan betul2 tahu tanggungjawab seorang suami, takkan berani nak tambah isteri punya.... terlalu besar tau tanggunjawab suami, esok kat akhirat suami kena jawab kalo isteri2 & anak2 mereka tak betul.....

acik ila said...

betul tu meera..

sambil angguk2 kepala :D

ieda91.ipp2010 said...

hahaha..lucu la!!!tu la lelaki zmn sekrg ni,kalu kwn semua ikt sunnah nbi tpi klau bab lain buat tak tau je..kan3..